Jeśli jesteś właścicielem tej strony, możesz wyłączyć reklamę poniżej zmieniając pakiet na PRO lub VIP w panelu naszego hostingu już od 4zł!
xx

Blog Emigranta - Autorskie teksty Czerwonego Hrabiego
Autorskie Teksty Czerwonego Hrabiego 

xx
xx
  „Głęboki sens samej pracy domaga się by kapitał służył pracy a nie praca kapitałowi”
            Jan Paweł II encyklika „Laberem Exercens”
xx

Papież Jan Paweł II o Związkach Zawodowych i prawie do strajku

xx

Encyklika Jana Pawła II - Wykonująć Pracę

W 1981 roku została ogłoszona przez Jana Pawła II encyklika „Laborem Exercens” ( Wykonując pracę…).  Szczególnie ważna dla społeczeństwa żyjącego z pracy własnych rąk i umysłów wydaje się IV część „Uprawnienia ludzi pracy” zakończona wezwaniem by kapitał służył pracy a nie praca kapitałowi.
W tej części Jan Paweł II zwraca uwagę między innymi  na uprawnienia ludzi pracy do tworzenia Związków Zawodowych.

x
Związki zawodowe „mają na celu obronę żywotnych interesów ludzi zatrudnionych w różnych zawodach. „…nowożytne związki zawodowe wyrosły na podstawie walki pracowników, świata pracy a przede wszystkim robotników przemysłowych o ich słuszne uprawnienia w stosunku do posiadaczy środków produkcji.” „Zadaniem (związków) pozostaje obrona bytowych interesów ludzi pracy…” „…organizacje tego typu ( związki zawodowe) są nieodzownym składnikiem życia społecznego, zwłaszcza w nowoczesnych społeczeństwach uprzemysłowionych” „ nie znaczy to oczywiście, ze tylko pracownicy przemysłu tworzą takie związki”.

Jan Paweł II pisze dalej: „Katolicka nauka społeczna nie uważa, ażeby związki zawodowe stanowiły li tylko odzwierciedlenie  < klasowej> struktury społeczeństwa i były wykładnikiem nieuchronnie rządzącej życiem społecznym walki klas”

Generalnie w części IV Encykliki Jan Paweł II wspiera to co ludzie pracy stworzą  w obronie swoich praw , nie wykazując na potrzebę  zaangażowania w to kościoła oraz nie wskazując na potrzebę istnienia związków zawodowych na bazie religii ograniczając wyraźnie oczekiwania katolickiej nauki społecznej od związków zawodowych  do:

-    związki niekoniecznie muszą mieć klasową odzwierciedlać strukturę społeczeństwa. Użycie jednak  sformułowania „li tylko” w przedstawianym na ten temat cytacie wskazuje, że takiej opcji nie wyklucza i uznaje ją jako mającą prawo do istnienia.

-   Istotna jest rola branżowych związków zawodowych,

-   związki zawodowe „ niepodważalnie są wykładnikiem walki o sprawiedliwość społeczną i słuszne uprawnienia ludzi pracy”,

-     walka związków zawodowych nie jest walką „przeciwko” innym,

-   jeśli jest walką „przeciwko” innym to dzieje się to dla dobra społecznej sprawiedliwości a nie dla eliminacji przeciwnika,

-   trzeba współżyć  z posiadaczami środków produkcji „w jakiś sposób" ,co rozumiem jako konieczne współżycie przy niekoniecznej akceptacji zachowań posiadaczy środków produkcji.

„Życie społeczne i ekonomiczno – społeczne jest z pewnością rodzajem <naczyń połączonych> i do tego i musi też stosować się wszelką działalność społeczna mająca na celu zabezpieczenie uprawnień każdej z grup. W tym rozumieniu działalność związków zawodowych wkracza niewątpliwie w dziedzinę <polityki> rozumianej jako roztropna troska o dobro wspólne”.

Papież Jan Paweł II wyraźnie krytykuje powiązania związków zawodowych z partiami politycznymi, gdyż wykonując polecenia partii „ łatwo tracą  łączność z tym, co jest ich właściwym  zadaniem … stają się natomiast narzędziem do innych celów”.

Pisząc o związkach zawodowych wypowiada się co do prawa organizowania strajków. 

Podkreśla ostateczny charakter tego środka, który winien uwzględnić także możliwości państwa, zostawiając jednak ocenę tego wyraźnie po stronie strajkujących a nie państwa. Równocześnie stwierdza: „ Zabiegając o słuszne uprawnienia swych członków, związki zawodowe posługują się także metodą strajku, czyli zaprzestania pracy, jako pewnego rodzaju ultimatum skierowanym do odpowiedzialnych czynników, a nade wszystko do pracodawców. Jest  to metoda, którą Katolicka nauka społeczna uważa za uprawnioną… Pracownicy powinni w związku z tym mieć zapewnione prawo do strajków, bez osobistych sankcji za uczestnictwo w nim.” 

xx
xx

 Opracował: Edmund Bared
Październik 2008

xx

Monitoring

 Monitoring 

Powrót do początku strony

 Powrót do strony głównej